W wielu branżach nadruki pojawiają się na wszystkich materiałach należących do portfolio systemu identyfikacji wizualnej. Zapanowanie nad produkcją, utrzymanie standardów druku i logistyka materiałów poligraficznych pozwala na obniżenie kosztów druku.

Chyba każdy marketingowiec spotkał się ze swoistym zaskoczeniem, gdy po wydrukowaniu materiałów reklamowych, okazało się, jak znaczące mogą być różnice jakościowe i kolorystyczne; począwszy od papieru firmowego, poprzez teczki firmowe, foldery, a skończywszy chociażby na długopisach.

Z czego to wynika? Jak pokazuje doświadczenie print management, przyczyn może być co najmniej kilka. Pierwszą z nich często jest brak precyzyjnego określenia kolorystyki materiałów należących do Corporate identity firmy. W jaki sposób drukować, aby materiały były tożsame z punktu widzenia wizualnego?

Jak oszczędzić na druku a system identyfikacji wizualnej

Aby odpowiedzieć na pytanie jak oszczędzić na druku należy zacząć od analizy systemu identyfikacji wizualnej (o ile taki istnieje), gdzie w precyzyjny sposób opisane są poszczególne elementy wizualne, wykorzystywane w komunikacji z klientami, dostawcami czy innymi grupami interesariuszy. Na obniżenie kosztów druku wpływa audyt materiałów, które poddajemy brandowaniu. Skrupulatnie określamy umiejscowienie logotypu i kroje dopuszczalnych fontów, w końcu opisujemy składowe kolorystyczne wszystkich elementów druku. Na co bezsprzecznie należy zwrócić uwagę aby wskazać realnie jak można oszczędzić na druku? Na pewno na tym, aby wytyczne kolorystyczne były rozpisane we wszystkich zakładanych wariantach. Począwszy od systemu identyfikacji kolorów Pantone, poprzez barwy procesowe definiowane w skali CMYK, czy na składowych modelu RGB. To pierwszy krok w rekomendacjach kolorystycznych, który wpłynie na obniżenie kosztów druku.

Zapanować nad drukarniami czyli zarządzanie poligrafią w pigułce

Kolejną przyczyną braku tożsamości kolorystycznej okazuje się zlecanie druków różnym podwykonawcom, co – w gruncie rzeczy – jest nieuniknione. Każda z drukarń specjalizuje się w różnych realizacjach. W zależności od parku maszynowego, jedna z nich fantastycznie wydrukuje wizytówki, inna – nadruki na długopisach, a jeszcze inna teczki firmowe. W jaki sposób czynnik, jakim jest brak współpracy pomiędzy podwykonawcami można zlikwidować i jak to wpływa na obniżenie kosztów druku?

Gdy portfolio materiałów poligraficznych jest obszerne, a zarazem obejmuje wydruki na różnych powierzchniach, często wykorzystując różne technologie, można śmiało rozważyć nawiązanie współpracy z firmą zewnętrzną print management, świadczącą usługi zarządzania drukiem, która podpowie jak oszczędzić na druku.

W usłudze print management, obok zachowania standardów określonych w systemie identyfikacji wizualnej, ważne jest magazynowanie oraz szybka dostawa materiałów reklamowych. MM Druk Serwis ma możliwość przechowywania całego portfolio materiałów drukowanych, począwszy od teczek, bloczków, opakowań na lunch, zawieszek, różnorakich naklejek, kart fitness, teczek czy nawet parasoli. Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłą dostępność materiałów. Print management umożliwia zamawianie jednorazowo dokładnie takiej ilości materiałów poligraficznych, jaka jest potrzebna, a tym samym redukuje konieczność generowania odrębnego pomieszczenia magazynowego, co w efekcie umożliwia obniżenie kosztów druku. Hasło przewodnie MM Druk Serwis to: „Dzisiaj zamówienie – jutro dostawa”.

Efekt skali, czyli jak oszczędzić na druku

Pozostaje jeszcze do omówienia czynnik ekonomiczny, czyli stosunek ceny do wielkości nakładu. Oczywiste jest, że gdy zamawiamy więcej – płacimy jednostkowo mniej, tak więc obniżenie kosztów druku to po prostu większy nakład. Przy skorzystaniu z usługi print management, konieczność magazynowania, konfekcjonowani i logistyki odchodzi w niepamięć. Tym samym odpowiedzialność za wycyzelowanie nakładów, koordynację procesów produkcyjnych u poszczególnych producentów, i harmonogramu dostaw, trafia w ręce ekspertów, w których gestii jest obniżenie kosztów druku.

Audyt w poligrafii, analiza, a w efekcie obniżenie kosztów druku

Aby obraz sytuacji w obszarze materiałów poligraficznych był kompletny i pozwolił na obniżenie kosztów druku, nieodzowna staje się analiza funkcjonalności istniejących rozwiązań i dobranie rozsądnych alternatyw. Niekiedy okazuje się, że kosztowny kolor z palety Pantone można zastąpić drukiem w skali CMYK, często też rodzaj uszlachetnienia można zoptymalizować. Po wdrożeniu procedur wskazanych w audycie, którego głównym celem jest odpowiedź na pytanie w jaki sposób możemy oszczędzić na druku, skrócony zostaje też czas konieczny na czynności związane z koordynacją procesu produkcji, akceptacją gotowych materiałów oraz z ich dostawą we wskazane miejsca. Ponadto zaoszczędzone środki finansowe –jest to zazwyczaj około 20-30% budżetu w skali globalnej, można przeznaczyć na dodatkowe rozwiązania, umożliwiające głębszą penetrację rynku i skuteczniejsze dotarcie do grup docelowych.

Print management czyli obniżenie kosztów druku. Dlaczego warto?

Doskonałe rozeznanie w rynku dostawców usług poligraficznych jest niekwestionowaną podstawą, gwarantem jakości druku, gwarantujące obniżenie kosztów druku. Wykorzystanie potencjału print management, czyli ekspertów poligrafii zawsze procentuje. Gdy dodamy do tego rozwinięty dział konfekcjonowania i logistyki, zapewniający terminowe dostawy nakładów we wskazane miejsca, mamy pełen obraz korzyści i odpowiedź na pytanie – jak oszczędzić na druku.